torsdag den 22. april 2010

Aktivitet 2 - Kulturbegreber



Kilde: En forenklet fremstilling af P. Duelund ”Den danske kulturmodel. En idepolitisk redegørelse”, 1995

Æstetisk kulturbegreb: Her lægges der vægt på, at der skabes kunst og kultur på et højt niveau. Man forventer kvalitet – men der er kun nogle få, der bestemmer, hvad der er passeligt og hvad der kan eller ikke kan accepteres som kulturelt. Der er mange der kun er passiv deltager her – ”brugere” måske. Idet der kun er få, der skaber. Men de deler gerne deres værker med andre, fx via udstillinger, musik, bøger, osv.

Antropologisk kulturbegreb: Er et meget bredt begreb, da det i modsætning til det æstetiske kulturbegreb siger, at der er kultur overalt, hvad angår det enkelte individs liv, det sociale fællesskab og samfundet overordnet.



Kultur for børn – tilpasset aktivitet, måske didaktisk tilgang, fx børnesymfoniorkester opvisning, biograf, museer, der udstiller for børn

Kultur med børn – at skabe, med barnet. Deltage på samme højde. At gå sammen med barnet til symfoniorkestrets opvisning, der speciel er for børn.

Kultur af børn – børns egen produktion og aktiv deltagelse.


5 eksempler fra praksis:

Æstetisk kulturoplevelse: Tage en gruppe børn med på museum og se en udstilling om vikinger, derefter får børnene til opgave at male eller tegne noget de har set på besøget. Pædagogerne er styrende i forhold til opgaven.

Antropologisk kulturoplevelse: Lade børnene lytte til et stykke fortællende musik. Børnene får bagefter lejlighed til at tegne deres individuelle/oplevelser følelser de har fået ud af musikken. Børnene styrer selv tegneprocessen.

Kultur for børn: Teaterforestilling som er produceret og tilrettelagt i forhold børnenes alder.

Kultur med børn: En rundboldkamp, hvor pædagogen styrer ved at være f.eks. dommer og børnene spiller kampen.

Kultur af børn: En leg eller aktivitet som børnene selv igangsætter og gennemfører uden voksen indblanding.

Hvornår anvende det ene kulturbegreb frem for et andet:
Det er svært umiddelbart at svare på spørgsmålet, fordi kulturbegreberne jo eksisterer side om side. Det kommer altså altid an på, hvor man vil hen med en given aktivitet. Desuden kan man bruge mere end bare et kulturbegreb samtidigt. Det er vel vigtigt for det pædagogiske arbejde, at man prøver på at holde balancen, at vurdere og afgøre, hvornår man kan og vil bruge de forskellige kulturbegreber. At man kan give de bruger man arbejder med et så stort refleksions område som muligt, men selvfølgeligt ikke større end de kan overskue.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar