tirsdag den 24. januar 2012


1.1. Sæt fokus på kommunikationen i dine omgivelser


Iagttag og fortæl om situationer, hvor kommunikationen lykkes godt, dvs. positivt skaber en god stemning, en (overraskende) vending i en positiv retning, ny forståelse eller fællesskab.
I min første praktik startede jeg med at lære beboerne på stedet at kende. Så blev jeg indkørt i de rutiner hos de enkelte beboere. Hos en blev jeg hurtig overrasket, da jeg for første gang skulle tage ham op om morgenen.
Ved indkøringen fik jeg at vide, hvad jeg skulle lave og at der ikke var behov for at inddrage borgeren. Men som sagt, jeg blev overrasket. Da jeg skulle tage hans sko på, viste han mig ved håndtegn, hvor skoene stod og hjælpemidlerne til det. Jeg fik hurtig fat i, at beboeren kunne meget mere, end jeg gik hen og troede. Det sagde jeg til et personalemøde. Men der var ikke rigtig noget respons. Selvfølgelig var ikke alle på stedet på samme måde, som dem, der lærte mig op. De vidste det godt og kom ham imødekom hans behov. De andre kørte dog videre på deres måde. Men jeg vidste jo bedre og jeg arbejder stadig på stedet. Når der starter nye folk, giver jeg min viden videre. De har givet mig en helt ny forståelse for beboeren og jeg har lært, at man skal tegne sit eget billede. Vi har med mennesker at gøre, og nogle har måske en anden tilgang til at læse dem, end andre.


Reflekter over, hvad der sker her
Idet kollegerne sagde, hvad beboeren havde behov for, havde man også frataget ham muligheden for selv- og medbestemmelse. En meget trist historie, da han virkelig er i stand til at sige til og fra og ved hjælp af tegn og konkreter kan give udtryk for sine behov.

Jeg tror også at det kan være et problem, hvis nogle mennesker arbejder for længe på et og samme sted. Fordelen er, at man kender brugerne – men ulempen kan være, at man ”ved” hvad han ønsker eller har behov for. Og på den måde kan det hurtig blive kulturen på stedet. For når man så skal indkøre nye medarbejdere på stedet, vil de oftest overtage det, de i indkøringsfasen har lært.


Iagttag og fortæl omvendt om situationer, hvor kommunikationen mislykkes eller afbrydes
I praktik to ville jeg overvære en samtale mellem en psykolog og et barn. Jeg tænkte, at det måske var en god idé, at føre em samtale omkring det med barnet først. Jeg havde allerede grønt lys fra psykologen. Jeg tog barnet til siden, startede at snakke med ham og spurgte så ind, om jeg kunne komme med ind til psykologen. Barnet sagde nej. Jeg prøvede at overtale ham lidt – men der var ingenting at gøre – han rykkede sig ikke. Samtalen/kommunikationen var slut før den rigtig startede.


Hvad skaber disse situationer?
I det her konkrete tilfælde var det min egen skyld. Jeg skulle bare være gået med ind til psykologen og hvis barnet så havde sagt noget, ville jeg være gået. Jeg gav barnet en valgmulighed – men var barnet klar over, hvad det sagde nej til? Var det måske bare frygten for, at jeg ville tage ”hans” psykolog fra ham? Han kunne nemlig rigtig godt lide den en til en kontakt. Om det så var en pædagog, ergoterapeuten eller talepædagogen.
Moralsk var det nok korrekt af mig at spørge barnet – men man kan også spørge for meget. 

1 kommentar:

  1. Rigtig godt eksempel på et typisk problem om kultur på arbejdspladser, hvad vi plejer at gøre kontra det at arbejde med mennesker i forhold til medbestemmelse... -Sørgeligt for den mand som er frataget alt selvbestemmelse, men godt at du bringer det på banen, - og det at du lærer andre op på den måde, kan jo være med til at ændre arbejdskulturen på stedet :)

    SvarSlet