1.1. Sæt fokus på kommunikationen i dine omgivelser
Iagttag og fortæl om situationer, hvor kommunikationen
lykkes godt, dvs. positivt skaber en god stemning, en (overraskende) vending i
en positiv retning, ny forståelse eller fællesskab.
I min første praktik startede jeg med at lære beboerne på
stedet at kende. Så blev jeg indkørt i de rutiner hos de enkelte beboere. Hos
en blev jeg hurtig overrasket, da jeg for første gang skulle tage ham op om
morgenen.
Ved indkøringen fik jeg at vide, hvad jeg skulle lave og at
der ikke var behov for at inddrage borgeren. Men som sagt, jeg blev overrasket.
Da jeg skulle tage hans sko på, viste han mig ved håndtegn, hvor skoene stod og
hjælpemidlerne til det. Jeg fik hurtig fat i, at beboeren kunne meget mere, end
jeg gik hen og troede. Det sagde jeg til et personalemøde. Men der var ikke
rigtig noget respons. Selvfølgelig var ikke alle på stedet på samme måde, som
dem, der lærte mig op. De vidste det godt og kom ham imødekom hans behov. De
andre kørte dog videre på deres måde. Men jeg vidste jo bedre og jeg arbejder stadig
på stedet. Når der starter nye folk, giver jeg min viden videre. De har givet
mig en helt ny forståelse for beboeren og jeg har lært, at man skal tegne sit
eget billede. Vi har med mennesker at gøre, og nogle har måske en anden tilgang
til at læse dem, end andre.
Reflekter over, hvad der sker her
Idet kollegerne sagde, hvad beboeren havde behov for, havde
man også frataget ham muligheden for selv- og medbestemmelse. En meget trist
historie, da han virkelig er i stand til at sige til og fra og ved hjælp af
tegn og konkreter kan give udtryk for sine behov.
Jeg tror også at det kan være et problem, hvis nogle
mennesker arbejder for længe på et og samme sted. Fordelen er, at man kender
brugerne – men ulempen kan være, at man ”ved” hvad han ønsker eller har behov
for. Og på den måde kan det hurtig blive kulturen på stedet. For når man så
skal indkøre nye medarbejdere på stedet, vil de oftest overtage det, de i
indkøringsfasen har lært.
I praktik to ville jeg overvære en samtale mellem en
psykolog og et barn. Jeg tænkte, at det måske var en god idé, at føre em
samtale omkring det med barnet først. Jeg havde allerede grønt lys fra
psykologen. Jeg tog barnet til siden, startede at snakke med ham og spurgte så
ind, om jeg kunne komme med ind til psykologen. Barnet sagde nej. Jeg prøvede
at overtale ham lidt – men der var ingenting at gøre – han rykkede sig ikke.
Samtalen/kommunikationen var slut før den rigtig startede.
I det her konkrete tilfælde var det min egen skyld. Jeg
skulle bare være gået med ind til psykologen og hvis barnet så havde sagt
noget, ville jeg være gået. Jeg gav barnet en valgmulighed – men var barnet
klar over, hvad det sagde nej til? Var det måske bare frygten for, at jeg ville
tage ”hans” psykolog fra ham? Han kunne nemlig rigtig godt lide den en til en
kontakt. Om det så var en pædagog, ergoterapeuten eller talepædagogen.
Moralsk var det nok korrekt af mig at spørge barnet – men man kan også
spørge for meget.
Rigtig godt eksempel på et typisk problem om kultur på arbejdspladser, hvad vi plejer at gøre kontra det at arbejde med mennesker i forhold til medbestemmelse... -Sørgeligt for den mand som er frataget alt selvbestemmelse, men godt at du bringer det på banen, - og det at du lærer andre op på den måde, kan jo være med til at ændre arbejdskulturen på stedet :)
SvarSlet